mandag den 16. juni 2014

Fjerde forløb: Skulpturer

FORMÅL MED FORLØBET/UNDERVISNINGEN
- I skal opnå forståelse for skulpturens rumlige udtryk (forholdet mellem skulpturen og beskueren i rummet)
- I skal kunne analysere en skulpturs visuelle udtryk (skulpturanalyse)
- I skal opnå forståelse for hvordan forskellige kunstnere i forskellige tider har arbejdet med menneskekroppen vha. skulpturen: gengivelsesstrategier (hvilket udtryk har kunstneren fokus på – og hvordan opfatter beskueren det?) 
- I skal kunne omsætte jeres viden i praksis i form af en visualiseringsøvelse


KORT BESKRIVELSE AF FORLØBET
Dette forløb var det første enkelte forløb, der fokuserede på TREDIMENSIONEL kunst via skulpturen (menneskefremstillinger). Fokus i undervisningen lå på at arbejde med menneskets proportioner og i den forbindelse diskuterede vi ”det ideelle menneske”, forskellige tiders (og kultures) kropsidealer og hvilke tanker og signaler, kunstneren kunne udtrykke gennem valget af menneskefremstilling. Teoretisk lå fokus på at arbejde med komposition i skulpturen (dynamisk positur) og korrekte menneskelige proportioner (gengivelsesstrategi: øjet). Undervisningen lagde op til et længerevarende selvstændigt, praktisk forløb og eleverne skulle dokumentere deres arbejdsproces fra tanke til færdigt produkt. Denne dokumentation blev udstillet for resten af skolen i udstillingen ”En skulpturel arbejdsproces”. Som teoretisk kontrast til den realistiske menneskefremstilling i skulpturen blev eleverne præsenteret for et bredt udvalg af alternative menneskeskildringer i skulpturer fra primært det 20. årh.

VISUALISERINGSØVELSER
- 1 dynamisk skulptur af et menneske med korrekte proportioner i sort ostevoks (med tråd-skellet)
- Div. skitser til opgaven ”mennesket i bevægelse”: startende fra den første idé til figurens positur over registreringen af arbejdsprocessen til den færdige voksskulptur

Ingen kommentarer:

Send en kommentar