FORMÅL MED FORLØBET / UNDERVISNINGEN
- I skal opnå en forståelse for arkitekturens rumlige udtryk (forholdet mellem arkitekturens rum og beskueren)
- I skal kunne analysere arkitekturs visuelle udtryk (arkitekturanalyse)
- I skal opnå en forståelse for funktionen af et rituelt rum og kunne indgå i en dialog om dette
- I skal kunne omsætte jeres viden i praksis i form af en visualiseringsøvelse
KORT BESKRIVELSE AF FORLØBET
Dette forløb var det andet forløb, der havde fokus på TREDIMENSIONEL
kunst. Her lå fokus på det rum, der bliver skabt af arkitektens arbejde
med at skabe det rette rum til formålet (f.eks. en skole eller et
museum). Det primære fokus var at eleverne skulle lære at sanse og
opleve et arkitektonisk rum, samt at blive bevist om, hvordan nogle rum
kædes sammen med bestemte, gentagende handlinger og derved bliver
rituelle rum. Vi analyserede og registrerede Herning Gymnasiums
arkitektur (den ældste og den nyere del) som et eksempel på skolen som
et rituelt rum. Vi fokuserede også på museets historiske udvikling og
funktion set igennem arkitekturen og som eksempel på det, analyserede og
registrerede vi Holstebro Museum, som også var målet for en ekskursion
(her så vi også en udstilling af Jesper Christiansen).
VISUALISERINGSØVELSE
- registreringsøvelse af to arkitektoniske rum: Herning Gymnasium og
Holstebro Museum. Krav til registreringen: fotos (detalje og
oversigtsfotos), oplevelsesbeskrivelse samt frottager (se arbejdsarket
for detaljer)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar