mandag den 16. juni 2014

Femte forløb: Arktitektur

FORMÅL MED FORLØBET / UNDERVISNINGEN
- I skal opnå en forståelse for arkitekturens rumlige udtryk (forholdet mellem arkitekturens rum og beskueren)
- I skal kunne analysere arkitekturs visuelle udtryk (arkitekturanalyse) 
- I skal opnå en forståelse for funktionen af et rituelt rum og kunne indgå i en dialog om dette
- I skal kunne omsætte jeres viden i praksis i form af en visualiseringsøvelse

KORT BESKRIVELSE AF FORLØBET
Dette forløb var det andet forløb, der havde fokus på TREDIMENSIONEL kunst. Her lå fokus på det rum, der bliver skabt af arkitektens arbejde med at skabe det rette rum til formålet (f.eks. en skole eller et museum). Det primære fokus var at eleverne skulle lære at sanse og opleve et arkitektonisk rum, samt at blive bevist om, hvordan nogle rum kædes sammen med bestemte, gentagende handlinger og derved bliver rituelle rum. Vi analyserede og registrerede Herning Gymnasiums arkitektur (den ældste og den nyere del) som et eksempel på skolen som et rituelt rum. Vi fokuserede også på museets historiske udvikling og funktion set igennem arkitekturen og som eksempel på det, analyserede og registrerede vi Holstebro Museum, som også var målet for en ekskursion (her så vi også en udstilling af Jesper Christiansen). 

VISUALISERINGSØVELSE
- registreringsøvelse af to arkitektoniske rum: Herning Gymnasium og Holstebro Museum. Krav til registreringen: fotos (detalje og oversigtsfotos), oplevelsesbeskrivelse samt frottager (se arbejdsarket for detaljer)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar