Vi udvalgte hver en valgfri farvebrik, som slutteligt skulle samles til ét værk for hele holdet. Dette værk fremstilles tirsdag d. 12 november til Se og Hør-arrangementet.
Det endelige værk blev en rekonstruktion af Overtacis “Familien i Kina":
Materialer:
-
en farvebrik
-
et stykke hvidt karton
-
et stykke transparent med grid-net
- karton
- blyant, viskelæder og lineal
- akrylmaling
- pensel og svamp til at male med
-
limstift og tape
Hver elev skal skalere motivet på den lille brik op på et
stort stykke karton (udleveret af læreren). Her er der stort fokus på både
præcision og grundighed i komposition og farveblanding, da hver enkelt elevs
brik udgør en del af den store helhed. Den lille farvebrik skal monteres på et stykke hvidt karton, hvorefter der med tape klistres et grid-net ovenpå. Dette grid-net fungerer som jeres kompositionsguide. Målestoksforholdet er 1:5.
Herunder ses hhv. min farvebrik og mit endelige produkt.
Spørgsmål 1: Sammenlign dit eget værk med et selvvalgt værk i din portfolio, som har en modsat farveholdning. Gennemgå værkerne grundigt og lav en konklusion, der opsummerer din analyse.
Jeg har valgt dette billede,
“Kejser Justinian - mosaik fra San” som
jeg synes illustrer en tydelig modsat farveholdning til vores udgave af
”Familien i Kina”. De vigtigste farver i dette billede er orange, grøn og hvid.
Værket er bygget op med komplementærfarver (rød/grøn, hvid/”mørk”) og en orange
baggrund og basis er sekundærfarver.
“Mit”
værk består af en dybblå basis og forskellige nuancer af gul og orange. Ser vi
på farvecirklen kan vi se, at den orange farve er komplementærfarve med blå. Så
basisfarverne i de to værker er komplementære.
På
farvecirklen kan vi også se, at blå, gul og rød er primærfarverne. De er alle
tre brugt flittigt, rød i Kejser Justinian, og gul og blå i vores udgave af
”Familien i Kina”. Den grønne og den orange farve er sekundære, mens der næsten
ikke er brugt tertiære farver. I ”Familien fra Kina” er der mest brugt
primærfarver, og i Kejser Justinian mest sekundære.
Spørgsmål 2: Skriv 50-75 ord om hvordan har du oplevet at være
bundet til opgaven i maleøvelsen?
Det har været helt fint. Det kan i mange tilfælde være rart
at have klare retningslinjer, så man ved præcis, hvad det er, opgaven går ud.
På denne måde blev det lettere at koncentrere sig om brugen af farver, som vel
er pointen? Selvfølgelig kan det være irriterende at være bundet til at tegne
på en bestemt måde, men jeg har ingen problemer med at gøre det af og til.
Beskriv med 50-75 ord, hvad du har fået ud af at sidde sammen
med 3 andre elever, mens I arbejdede med øvelsen.
Det er har først og fremmest været hyggeligt… Man snakker
selvfølgelig om billedet, hvordan man lige skal blande farverne osv., men også
om alt muligt andet. Det ville i hvert fald være trist at sidde alene. Det er
ikke svært at koncentrere sig, for hænderne kan uden problemer arbejde, selvom
man taler sammen.
Spørgsmål 3: Når vi har samlet billedet skal du overveje: hvad
får du ud af at opleve værket i sin samlede form?
Jeg synes, det er et blevet er ret flot og lidt overvældende billede. De små unøjagtigheder rundt omkring er i sin helhed charmerende og jeg kan godt lide, at de vidner om, at vi kun er elever endnu. Det er desuden et godt billede af “kunstnernes" forskelligheder - det er tydeligt at se, at nogle har været dygtigere end andre, og at den ønskede farvenuance har været lidt forskellig fra person til person. Alt i alt synes jeg, det er blevet et spændende værk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar