En
gengivelsesstrategi er tanker om, hvorfor har kunstneren gjort, som han har
gjort, og hvilke tanker, der ligger bag. Gengivelsesstrategier
handler om hvorvidt kunstneren har malet med følelsen, tanken eller øjet. Man kan dog ikke kun
handle efter én strategi: De spiller sædvanligvis sammen.
Gengivelsesstrategier er en del af billedanalyse ved siden af
formal-, betydnings- og socialanalyse.
Når man maler med øjet, så er det kun for at vise at man kan male. Virtuositet kaldes det også.
Tanken er, når han har en idé med sit maleri, et budskab, en morale.
Følelsen er fx når en kunstner bruger farverne på en bestemt måde for at fremkalde en bestemt følelse.
Afsender
Hvad vil kunstneren udtrykke og hvorfor?
Modtager
Hvordan og hvorfor vi opfatter kunsten?
– Øjet
Fokus
på naturalisme og realisme: Præcis gengivelse af hvad man ser. Herunder:
Albrecht
Dürer: Portræt af hans moder, 1514.
- Hovedfigur
i den europæiske renæssance og optaget af den menneskelige anatomi
- Overdrevne
alderdomstræk, men naturalistisk
- Overvejende
anvendt konturtegning
Michael
Ancher: Ved en sygeseng. En ung pige læser i Biblen for den gamle kone i
alkoven, 1879.
- Skagensmaler
- Genremaleri:
Gengivelse af scener fra dagligdagen
- Realistisk
og idealistisk malet
- Smukt
og omhyggeligt
Claes
Oldenburg, Two Cheeseburgers, 1962
- Pop
Art: Ny kunstretning fra 60’erne, illustrerer forbrugskulturen.
- Realistiske
skulpturer
- Rå
og på én gang tiltrækkende og frastødende (dobbelthed)
– Følelsen
Fokus
på det psykologiske og fornemmelser. Modsætning til logisk og rationel maling
som i romantikker, ekspressionismen, surrealismen og symbolismen. Herunder:
Eugéne
Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830.
- Dramatisk
figurbillede
- Inspireret
af Juli-revolutionen i Paris 1830
- Opdelt
i det gyldne snit
- Konflikten
gengivet symbolsk:
o Kvindefigur:
Symbol på frihed
o Hendes
påklædning og synsvinklen: Gudindestatus
o Repræsentanten:
Symbol på det franske folks undertrykkelse
- Følelser
skildret i et heroisk udtryk
- Udtrykker
den romantiske frihedsfølelse
Emil
Nolde: Dansen omkring gulvkalven, 1910.
- Ekspressionisterne
satte menneskets mørke sider i fokus i 1900-tallet.
- Maler
abstrakt og subjektivt
- Maler
ikke for at efterligne, men for at udtrykke følelser efter påvirkning
- Frigjort
og positiv skildring af menneskets seksualitet
– Tanken
Fokus
på belærende formål og tanker og idealer. Præget af fornuft og rationalitet. Vil
påvirke vores opfattelse af verden. Herunder:
J.L.
Lund: Pyrrhus og Andromache ved Hectors grav, 1807-11.
- Baseret
på græsk tragedie
- Stramt
komponeret
- Typisk
nyklassicistisk
Juan
Gris: Stilleben med terning, 1922.
- Fladerne
ensartede og neutrale – abstrakt virkning
- Todimensionel
struktur
- Kubistisk
formsprog fastholder det moderne samfunds hektiske rytme
Theo
van Doesburg: Modkomposition, 1925.
- Rent
nonfigurativt
- Det
universelle (:grundlæggende religiøse, filosofiske og idémæssige spørgsmål)
direkte udtryk
- Virkemidler
enklest muligt
- Renhed
og enkelhed
Ingen kommentarer:
Send en kommentar