mandag den 3. marts 2014

Skulpturanalyse: Egen skulptur



Skulpturen er i forhold til beskueren lille. Men den har (sandsynligvis) kraftigere proportioner end beskueren, hvilken kan skabe en fornemmelse af styrke.
Skulpturen virker nemt lille og virker “ubetydelig”, men dens muskulatur kan også få den til at fremstå rebelsk. Også det faktum, at skulpturen er stor i forhold til soklen, får den til at syne større end den er.


Fordi skulpturen er i bevægelse får man det indtryk, at fødderne snart vil løfte sig fra soklen og bevæge sig op og hen i løbet.


Skulpturen er ret massiv og åben. Armene er åbne og skaber en fremadrettet åbenhed, men en bagudrettet lukkethed, idet figuren ikke viser opmærksomhed på anden end det fremadrettede.
Figuren er ret jævn, men muskulaturen skaber nogle konvekse former.  Det er en kantet, maskulin kropstype, men ellers er formerne runde og organiske.

Skulpturen er dynamisk, idet hele kroppen er diagonal i en imaginær bevægelse. Man kan se den fra alle vinkler, men ser man den direkte bagfra kan man komme i tvivl om, hvad den skal forestille.

Materialet er ostevoks, som får en blød og formelig konsistens, når den er i varme hænder. Det får også skulpturen til at fremstå mere organisk, at materialet er forgængeligt - fx ville ostevoksen smelte ved ikke særligt høje temperaturer, og kan let ødelægges.
Overfladen er lidt mat og ujævn - lidt ligesom hud, bortset fra den kulsorte farve.
Taktiliteten er lidt “klistret” og “varm” i det – mere i live end fx sten. Det er heller ikke en figur, som er ligesom sten er voldsomt tung, men den er absolut heller ikke let. 



Et skulptureksempel, som har lighed med eget værk:



Michelangelo: David, 410 cm, hvid marmor (1504)



Et skulptureksempel, som ikke har lighed med eget værk:



Alberto Giacometti: Lille mand på sokkel, 8,4 cm, bronze (1940-41)



Refleksion:


Hvad vil kunstneren opnå med:


Realistisk menneskefremstilling?



Gengive en historie på en genkendelig måde – fx Jesus på korset

Fremstille, hvad kunstneren opfatter som idealer

Fremstille, hvad kunstneren opfatter som det modsatte af idealer

Som fast, genkendeligt holdepunkt


Alternativ menneskefremstilling?



Udfordre det normale

Bryde grænser om menneskekroppens mulige udseende

Hylde anormalitet

Skabe en bestemt følelse/association – en tændstikskulptur kan fx associere til anoreksi




Ingen kommentarer:

Send en kommentar