mandag den 24. marts 2014

Noter om ritualer ift kunstmuseum og skole

1. Beskriv ritualerne knyttet til et kunstmuseum (får bygningerne dig til at opføre dig på en bestemt måde?) 

 Når jeg træder ind på et kunstmuseum, eller egentlig bare et museum, bliver jeg altid mere stille og indadvendt. Jeg kan godt lide selv at få lov til at kigge på og researche om den kunst, som jeg kigger på. Bygningens udseende er vigtig i forhold til, hvordan jeg opfatter kunsten. Især lysets styrke og beskaffenhed og rummenes størrelse.
Generelt bliver jeg mere forsigtig, jeg går endda mere forsigtigt. Ikke af frygt for at ødelægge noget, nærmere i respekt for kunsten. Når jeg taler, er det i et lavere toneleje og med tydeligere detonation - og typisk også et bredere sprog.

2. Beskriv ritualerne knyttet til en skole (får bygningerne dig til at opføre dig på en bestemt måde?) 


På skolen er det i mindre grad bygningerne end de andre elever, som præger min måde at være på. Der er en kultur blandt eleverne, som straks sætter sig i én - især bider jeg mærke i den forandring, som sker, når man træder ud af det trods alt trygge klasselokale og ud på gangen, hvor man ikke kender de mennesker, man møder, og hvor man typisk skal manøvrere mellem mange folk på lidt plads. Jeg kan mærke, at jeg trækker vejret lettere og går mere løsgjort i de nye, åbne områder, end jeg gør på de gamle gange - jeg tror, det har noget at gøre med det knap så klaustrofobiske miljø.





3. Beskriv i ca. 75 ord hvordan du oplever arkitektur efter dette forløb i forhold til før vi kørte forløbet. 


Arkitektur er ikke noget, jeg nogensinde har lagt særlig meget mærke til - medmindre det er exceptionelt eller jeg har en form for relation til det. Efter dette forløb har jeg heller ikke umiddelbart tænkt mere over bygninger, jeg er stødt på, end tidligere, men jeg er ikke i tvivl om, at blev jeg bedt om at analysere på en bygning, ville jeg føle mig bedre rustet til det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar